Opłata recyklingowa/reklamówki
PROGRAMOWANIE NOWEGO KODU NA KASIE FISKALNEJ:
Informacja:
Od dnia 01.01.2018 roku weszły w życie przepisy wprowadzające opłatę recyklingową od oferowanych lekkich toreb z tworzywa sztucznego.
Sprzedawca pobierze opłatę od nabywającego tzw. „reklamówkę” na zakupy (o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów).
Zwolnione z tej konieczności są natomiast bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego, tzw. „zrywki” niezbędne do celów higienicznych, np. do zapakowania na stoisku artykułów spożywczych (bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności” - Dz. U. poz. 2056)
Co zrobić powinien użytkownik kasy fiskalnej?
Sprzedaż toreb foliowych podlega ewidencji przy użyciu kas rejestrujących. Nie ma konieczności wyszczególniania na paragonie wysokości opłaty recyklingowej – umieszczana na nim będzie kwota zapłaty z tytułu sprzedaży torby* (dotychczasowa cena powiększona o 25 groszy w przypadku płatników VAT lub 20 groszy w przypadku podmiotów nie będących płatnikami VAT).
Można zaprogramować na kasie w celu ewidencji kod „foliowa torba lekka”.
Jeśli kod „reklamówka” już istnieje zaprogramowany w kasie, należy wykonać raport sprzedaży zerujący z tego kodu, aby od 01.01.2018 kasa zliczała ilość sprzedanych reklamówek od zera.
Opłata recyklingowa powinna być wpłacana do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana na rachunek Ministerstwa Środowiska. Aby w prosty sposób wyliczyć jej wysokość, należy wykonać na kasie raport sprzedaży kodów towarowych i wykazaną ilość sprzedanych toreb przemnożyć przez podane wcześniej wartości. Aby uniknąć sytuacji, w której w wyniku awarii kasy utracone zostaną dane o sprzedaży sugerujemy wykonywanie raportów sprzedaży na zakończenie każdego miesiąca.